Ter illustratie: thuishulp uitgewrongen.
Ter illustratie: thuishulp uitgewrongen. Foto: eigen foto

Bezuiniging in de uren thuishulp leidt tot tekort in thuishulp

LINGEWAARD - Heeft iemand door bijvoorbeeld een lichamelijke beperking ondersteuning nodig vanuit de WMO in huishoudelijke werkzaamheden, dan kan hij/zij hiervoor hulp aanvragen bij de gemeente. Geregeld krijgt men dan, als de aanvraag al wordt toegewezen, te horen dat het wel enige tijd kan duren, omdat er geen of onvoldoende hulp beschikbaar is.

De Cliëntenraad WWB Lingewaard stelt zich daarbij de vraag: “Is dit wel een terechte opmerking?” Is de gemeente grotendeels niet zelf mede de veroorzaker door mismanagement in de bedrijfsvoering?

Voorbeeld: Had een thuishulp voorheen drie uur ter beschikking om huishoudelijke taken te verrichten dan is er soms tot wel één uur gekort in verband met de ingevoerde (verplichte) maatregel om de was door een extern bedrijf te laten doen. Dit betekent dat de thuishulp nu drie à vier adressen per dag zou moeten doen om aan de nodige uren te komen. Dit leidt onder andere tot fysieke druk en onbetaalde extra reistijd om van A naar B te reizen. En de zorginstelling, die het personeel voor thuishulp in dienst heeft, kan minder uren uitbetalen. Dus, óf het personeel krijgt ontslag, óf de thuishulp raakt gestrest en loopt gillend weg vanwege de irreële werkomstandigheden.

Een probleem is gecreëerd:  een tekort aan thuishulppersoneel met als gevolg dat de hulpvrager gedupeerd wordt. Het is onjuist dat de gemeente zich verschuilt achter het feit dat er onvoldoende hulp geboden kan worden met thuishulp.

Voor vragen neem dan contact op met de Cliëntenraad WWB telefonisch of bij voorkeur per e-mail. Zie elders in deze krant.