Foto: Sjaak Veldkamp

Houtverbranding aan banden leggen is lastig

LINGEWAARD - De zomer moet nog beginnen, maar een inwoner van Lingewaard vraagt nogmaals aandacht van de gemeente voor aanpak tegen houtrookoverlast. In mei 2020 heeft een verzoek nauwelijks iets opgeleverd. Behalve een praatje met de wijkagent en verwijzing naar ODRA. Die konden niets doen omdat de inwoner niet kon aangeven waar precies de meeste rook vandaan komt. “En dat er geen andere klachten in mijn buurt zouden zijn.” De gemeente erkent dat bij houtverbranding giftige gassen en fijnstof vrijkomen.

Door stijgende gasprijzen was het voor meer mensen een reden om de houtkachel of open haard aan te steken. Gezellig en een goedkoop alternatief voor de gasrekening. Er zit een keerzijde aan, de rook die uit de schoorsteen walmt, is voor mensen met gevoelige luchtwegen een kwelling. Houtkachels staan bij gemeenten daarom meer en meer in de belangstelling. Meer gemeenten willen het stoken van hout aan banden leggen. Maar hoe, dat is de vraag. Handhaving is lastig.

De inwoner van Lingewaard zegt er alles aan gedaan te hebben om met de buren te overleggen. “Maar na twee keer klagen begint het echt wrevel op te wekken bij mensen, merk ik. Ik heb één keer bij de twee buren gevraagd niet bij mist te stoken en één keer of ze die avond het vroeg uit wilden doen omdat ik de volgende dag vroeg op moest en een zware dag voor de boeg had. Mijn derde bezoek, waarbij ik voorstelde een luchtfilter te betalen, was net één te veel.”

Een open haard, vuurkorf of houtkachel. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 6 mensen last heeft van houtrook, zegt de gemeente Lingewaard. Het stadsbestuur van Nijmegen richt zich op een proef in Nijmegen-West. Inwoners krijgen tot 1000 euro vergoed als ze hun houtkachel of open haard laten verwijderen, een katalysator of houtfilter aanbrengen.

Lingewaard schenk alleen informatief aandacht op hun website. Mocht een gesprek met de buren niets opleveren, dan verwijst het college de bewoner contact op te nemen met Buurtbemiddeling.