Wethouder Hubers legt bloemen op het Airborneplein. (foto: Exoduscomité)
Wethouder Hubers legt bloemen op het Airborneplein. (foto: Exoduscomité) Foto: Exoduscomité

Lingewaard participeert bij Airborne Herdenking

LINGEWAARD - Jaarlijks worden veel activiteiten georganiseerd in de periode september - 2 oktober. De gemeente Lingewaard was bij de formele herdenkingen niet vertegenwoordigd. Daarmee werd geen recht gedaan aan de historische context uit de periode ‘44-’45 in onze regio.

Zowel in militair opzicht (zoals de bommen die het Looveer troffen op die 17e september 1944) als de tragiek die burgers na Market Garden trof, gevolgd door de evacuatie maken Lingewaard logischerwijze onderdeel van de Airborne Herdenkingen.

Steeds meer komt er aandacht voor het lot dat de inwoners trof. Vaak wordt bij herdenkingen de relatie gelegd met de actuele situatie in de wereld. Concreet heeft dit ertoe geleid dat burgemeester Nelly Kalfs de Polenherdenking in Driel bijwoonde.

Omgekeerd zal de buurgemeente Overbetuwe op 2 oktober bij de herdenking in Huissen vertegenwoordigd worden door haar burgemeester. Voor het eerst was het college Lingewaard vertegenwoordigd bij de ceremonie op het Airborneplein in Arnhem. Wethouder Nick Hubers legde er bloemen bij het monument.

We hebben stappen gezet in de verdere presentatie van het verhaal van de jammerlijk mislukte Operatie Market Farden. Juist dàt verhaal strekt zich verder dan de huidige gemeentegrenzen.