Deelnemers gezamenlijke snoeidag. (foto: Lingewaard Natuurlijk)
Deelnemers gezamenlijke snoeidag. (foto: Lingewaard Natuurlijk) Foto: Lingewaard Natuurlijk

Samen snoeien voor behoud waardevolle stukken natuur in Lingewaard

LINGEWAARD - Op de laatste zaterdag in maart hebben een aantal vrijwilligers van de knot- en snoeigroepen uit de gemeente Lingewaard een gezamenlijke snoeiactie gehouden. Deze actie wordt jaarlijks gehouden als afsluiting van het snoeiseizoen.

“Elk jaar selecteren we een locatie in een van de kernen van onze gemeente. Dit jaar bezochten we het Landgoed Groot Holthuijsen in Huissen. Afhankelijk van de af te leggen afstand van huis naar locatie van uitvoering komen de deelnemers met de fiets of per auto.
De afzonderlijke groepen nemen het bij hun in gebruik zijnde gereedschap mee. Om 09:00 uur verzamelden we en gingen aan de slag op het landgoed. Er was een aantal moeilijke bomen bij die de nodige aandacht vroegen. Maar het ging voorspoedig en even na 12:00 uur was de klus geklaard.

Natuurlijk werd voor dit grote gezelschap ook de nodige verzorging gedaan door de familie Hubers, met halverwege de ochtend koffie/thee met een koek en na afloop van de actie een kom soep met koek. De gesnoeide staken, voornamelijk van wilgen zijn/worden op het terrein gebruikt. De staken worden gebruikt voor onder andere het vlechten van heggen/hagen als zogenoemde binders, het afzetten van stukken terrein met staken en opgeschoonde wilgentakken en het produceren van houtsnippers.

In 2025 hopen we weer een dergelijke actie uit te voeren op een andere plaats binnen Lingewaard met minimaal hetzelfde aantal vrijwilligers. Bijgevoegde foto toont de deelnemende vrijwilligers. Voor nu zeggen we dank aan de deelnemende snoeiers, knotters, heggenvlechters en hoogstamfruitsnoeiers.”