Kinderdorp Bemmel nog één keer op Kinkelplein

BEMMEL – In afwijking van het evenementenbeleid Lingewaard mogen Kinderdorp Bemmel en Herfstfestijn van Café 61 nog één keer op het Kinkelplein worden gehouden. Burgemeester Marianne Schuurmans heeft hiermee begrip getoond voor de situatie dat de organisatie onverwacht niet terecht kan op sportpark Ressen.

(van de redactie)

Kinderdorp en het Herfstfestijn hadden tot en met 2013 hun stek op Sportpark Ressen. Het Rijnwaalpad gooide roet in het eten. Het traject loopt dwars door het evenemententerrein en werd ongeschikt gemaakt voor het Bemmelse evenement. De organisatie kreeg in 2014 van het college eenmalig toestemming om uit te wijken naar het Kinkelplein. Vier aanwonenden maakten bezwaar. Burgemeester Schuurmans deed de toezegging dat het en eenmalig actie zou zijn, in de wetenschap dat in 2015 het kinderdorp terecht kan op het nog aan te leggen salonwagenterrein voor kermisexploitanten op sportpark Ressen.

De procedure heeft echter de plannen van het college ingehaald. De gemeenteraad moet nog goedkeuring geven voor het budget. Besluitvorming staat in november op de agenda. Te laat voor het kinderdorp. Het Rijnwaalpad heeft de locatie zodanig geamputeerd dat het volgens de organisatie onmogelijk is om het evenement goed in te richten.

De burgemeester heeft een bestuurlijk afweging gemaakt in het voordeel van het kinderdorp. De organisatie moet nog wel de vergunningen aanvragen. Omwonenden krijgen zo de mogelijkheid tot inspraak.

Robert Kuster, hoofdsponsor van het Kinderdorp en organisator van het Herfstfestijn kan zich vinden in het besluit van de burgemeester. Het kinderdorp had historisch gezien weinig recht op een plek op het Kinkelplein. Er is een maximum aan evenementen op het Kinkelplein gesteld Die zijn vergeven aan de Koningsdag, Beachspektakel, De Bol Avondvierdaagse, Bemmelse Dweildag, kermis en de taptoe van Eska. De Uitmarkt vindt dit jaar voor het laatst plaats op het Kinkelplein.

Kuster: "Het zou veel leuker zijn om het evenement midden in het dorp te houden, maar dat laat het gemeentelijk beleid niet toe." Volgend jaar, 2016, vindt het evenement dus weer gewoon plaats op sportpark Ressen. Ik ben wel blij dat met de aanleg van het salonwagenterrein de voorzieningen voor stroom, water en rioolaansluitingen ook weer optimaal voorhanden zijn op het sportpark Ressen.