Ressen heeft weinig vertrouwen in Lingewaard

RESSEN – De relatie tussen Ressen en Lingewaard lijkt behoorlijk verstoord. Bewoners hebben het gevoel dat de cultuurhistorie van Ressen te grabbel wordt gegooid. Het college is zich van geen kwaad bewust. Wel komt er een onderzoek of de voorschriften in het bestemmingsplan toereikend zijn om de cultuurhistorie te waarborgen.

De voormalige gemeente Bemmel gaf, na een sterke lobby van de vereniging Dorpsbelangen Ressen, in een raadsbesluit het dorpje de status van beschermd dorpsgezicht. Aanleiding was de bestuurlijke opdeling van Ressen met Nijmegen.

Na de gemeentelijke herindeling heeft Ressen het stijgend gevoel dat ze door stedelijke ontwikkelingen in de knel komen. Ze worden hierin ondersteund door Platform Erfgoed. Die hebben richting de gemeente hun zorgen uitgesproken over de 'bedreigingen van cultuurhistorische kwaliteit en hiermee de identiteit van Ressen.'

Volgens het college wordt er van alles gedaan om de kwaliteit van Ressen te versterken. Hiervoor zou met de bewoners voldoende overleg zijn, knelpunten zoals de locatie viskwekerij en het Wido-terrein zijn onderwerp van aandacht en in samenspraak met Park Lingezegen wordt vorm gegeven aan bijvoorbeeld het kasteelterrein. Maar het college zegt dat een cultuurhistorische toetsing niet betekent dat alles in Ressen behouden kan blijven. "Het blijft altijd een afweging van belangen."

De geluiden op straat zijn niet positief. Henk Slaghuis woont er sinds 1988. De beleving in Ressen is dat er na de herindeling geen donder voor behoud van het dorpsgezicht is gedaan, zegt hij. Plannen zoals ontsluiting van Nijmegen vallen op 'slinkse wijze' uit de lucht. Het vertrouwen in het gemeentebestuur is weg. Ressen heeft het gevoel dat ze zijn bedonderd, zegt Slaghuis die weet dat hij zo de mening van veel inwoners heeft verwoord. Er ligt volgens de teleurgestelde inwoner voor Lingewaard nog een hele klus te wachten om het vertrouwen te herstellen.