Foto: archief HKD

Kinderburgemeester Guus Kramer onthult infopaneel

DOORNENBURG - Op vrijdag 8 september werd door de Historische Kring Doornenburg (HKD) met veel succes een boek over de Burgeu gepresenteerd.

Burgeu was een kleine buurtschap, in de Roswaard, aan westkant van Pannerdensch Kanaal. Buurtschap werd in okt. 1944 verwoest door de Duitsers en verdween paar jaar daarna door bochtverlegging in het Kanaal definitief. Burgeu was klein, levendig, bedrijvig en een beetje op zichzelf.

Omdat velen, ook Doornenburgers, weinig of niets afweten van de Burgeu komt er nu ook een Infopaneel op de Rijndijk, met zicht op het Pannerdensch Kanaal, de Roswaard en de resten van de steenfabriek. Het Infopaneel beschrijft kort wat de Burgeu was, maar laat vooral via een aantal foto’s zien hoe het vroeger was en nu, met het Pannerdensch Kanaal dat als een ‘blauw’ lint door het beeld stroomt. Werkgroep Doornenburg heeft plannen voor een zitbank nabij het paneel.

Op vrijdagmiddag 24 november - de dag waarop de HKD 30 jaar bestaat - wordt het Infopaneel onthuld door Guus Kramer, de Doornenburgse kinderburgemeester, in aanwezigheid van leerlingen van groepen 6, 7 en 8 van De Doornick. Zo wordt een brug geslagen tussen verleden en heden, tussen kinderen van toen (bijgaande foto) en nu. De onthulling krijgt extra feestelijk tintje omdat de leerlingen liederen zingen van/over Doornenburgs: 'Trug ien de tied, aon de hand van ‘n lied'. info@historischekringdoornenburg.nl.