Ingezonden brief

WMO en Lingewaard

In het najaar van 2017 heb ik een gemeenteraadsvergadering bezocht, waarin het aangevraagde spoeddebat over het functioneren van de WMO ter discussie werd gesteld. Een geweigerde aanvraag van mevrouw Carla Claassen stond daarbij centraal. Deze weigering was in behandeling bij de rechtbank. De advocaat van mevrouw Claassen beweerde dat er sprake was van een strafbaar feit, omdat het medisch dossier van mevrouw Claassen op onrechtmatige wijze door de Gemeente was gewijzigd en daardoor haar aanvraag was afgewezen. Ondanks dat er sprake was van een strafbaar feit, probeerde onze burgemeester dit geval te veralgemeniseren en zag de verantwoordelijk wethouder een onderzoek met vertrouwen tegemoet.

Een onmiddellijk grondig onderzoek was de enige juiste beslissing en niet een aan een doofpot riekende opstelling. Uiteindelijk werd er met niet algemene stemmen besloten een nader onderzoek te doen. Deze week werd bekend, dat de voor de Gemeente werkende arts zich binnenkort voor het medisch tuchtcollege dient te verantwoorden voor het onder druk van de Gemeente wijzigen van het medisch dossier van mevrouw Claassen. In mijn ogen een doodzonde, die hij vermoedelijk met een forse straf van dit college moet bekopen. En wederom een schandplek op het WMO functioneren van de gemeente. Ik vermoed dat hier sprake is van een jonge onervaren arts, die bezweken is onder de ambtelijke druk van de Gemeente. Wat ik mij nu afvraag is: Wie zijn deze ambtenaren? Ik neem aan dat zij op staande voet zijn ontslagen, is dit zo? Is deze actie onderdeel van het gemeentelijk WMO-beleid of een solistische ambtelijke actie? Ik verzoek de Gemeente de burger hierover op korte termijn via een artikel in Hét Gemeente Nieuws te informeren.

Ben Maasman, Angeren