Vooral fietsers gaan profiteren van een vernieuwd kruising. Rechtsaf verkeer hoeft straks niet meer voor rood te wachten. (foto Sjaak Veldkamp)

Reconstructie kruising moet onveilig gevoel wegnemen

HUISSEN – Het ontwerp voor aanpak van de kruising bij zaal Valom is gereed. Voor fietsers en overstekende voetgangers zal het een stuk veiliger worden, zegt verkeerswethouder Theo Pere. De inloopavond op 19 februari is de afsluiting van een omvangrijke inspraak- en overlegperiode. Het verkeer moet rekening houden met 4 maanden overlast

De kruising Karstraat-Stadswal-Gochsestraat-Polseweg is al geruime tijd in beeld voor reconstructie. In Huissen wordt het drukke kruispunt als onveilig gezien. Het aantal geringe ongevallen laat echter een veel positiever beeld zien, weet wethouder Pere. Het is meer het gevoel van onveiligheid, zegt hij.

Voor aanleg van een rotonde is de ruimte te krap. Het huidige ontwerp is het meest haalbare optie. De belangrijkste doelen richten zich op fietsers en een verbeterde afstelling van de nieuwe verkeerslichtinstallatie. Het rondje dat alle richtingen groen licht hebben gehad is in een drukke avondspits 156 seconden. En dat duurt te lang, weten de verkeersdeskundigen. Dit wordt teruggebracht tot ruim korter dan 120 seconden.

Er is veel aandacht voor het fietsverkeer. De belangrijkste wijziging is voor het fietsverkeer vanaf Angeren. Rechtsaf richting krijgt vrije doorgang. Voor fietsers die linksaf willen komt er een apart voorsorteervak voor de stopstreep. In de huidige situatie moeten fietsers na groen licht zich nog door het tegemoetkomende autoverkeer wringen.

Voor het ontwerp is veel overleg aan vooraf gegaan. Drie wijkplatforms, busbedrijf Breng en transportbedrijven hebben hun zegje kunnen doen. De inspraak van fietsers als ervaringsdeskundigen was erg belangrijk, zegt Pere. Hij kon echter niet duidelijk maken wat het verschil heeft gemaakt op de visie van de gemeentelijke verkeersdeskundigen.

Aanvankelijk stond de uitvoering in 2017 gepland. Dit bleek niet haalbaar. De tijdruimte heeft de gemeente benut om ook plannen voor vervanging van het riool te maken.

De bedoeling is om in mei te starten. Omdat het in de vakantieperiode valt, denkt de gemeente dat de overlast 'enigszins' zal verminderen. In augustus zou de kus geklaard moeten zijn. Na een jaar volgt er een evaluatie.