Beeld van Jonge Kracht-EDS, begin dit seizoen. De verwachting is dat 'de rooien' eindelijk gaan vlammen en de nacompetitie halen. (Foto: Hans Schmeinck)

Met tjokvol programma vechten tegen degradatie Hoe 'onze' voetbalclubs zich redden

Na enkele afgelastingen en het voetballoze carnavalsweekend, wordt het de komende maanden keidruk voor de Betuwse amateurverenigingen. Met mogelijk meerdere doordeweekse (inhaal)wedstrijden in het verschiet. Waar staan de clubs uit Lingewaard (en Overbetuwe) nu én waar eindigen ze, naar verwachting?

Tekst: Hans Schmeinck

Hoofdklasse: van de 16 clubs staat De Bataven elfde met 17 punten uit 15 wedstrijden. Niet slecht, echter maar één zege in de laatste vijf duels. Omhoog kijken zit er even niet meer in voor de Gendtenaren. Verwachting: trainer Rob Bouman krijgt de oranjehemden (weer) op tijd scherp en eindigt netjes, maar ook kleurloos, in de middenmoot.

RKHVV is 14e met 17 uit 16. Een nacompetitieplek, en dus het degradatiespook. Cruciaal worden de drie uitbeurten in 15 dagen. Van 25 februari tot en met 11 maart speelt RKHVV bij Alphense Boys, aartsrivaal De Bataven en Leonidas. Verwachting: met een sluwe(re) speelwijze worden ook in uitduels zeges geboekt -tot nu pas drie remises in acht duels- mede omdat de (vertrekkende) spelers alles op alles zetten om trainer Frans Koenen en de club met klassebehoud uit te zwaaien.

1E: Bemmel bivakkeert met 17 uit 13 op plek 6. Maar scoorde pas negen goals. De komende vier duels zijn loodzwaar, eerst uit bij achtervolger Heino. Daarna thuis tegen nummer 3 ROHDA Raalte en nummer 2 RKZVC. Verwachting: de aanvallers weten het net weer te vinden, maar Bemmel loopt juist op doelsaldo nét nacompetitie mis.

Onneembare veste

3D: HAVO staat 11e (van de 14), maar de ploeg van Bert Willemsen heeft drie duels tegoed. Toch moeten de Haalderenaren alle zeilen bijzetten om degradatie te voorkomen. Verwachting: dat lukt op de laatste speeldag, thuis tegen –ook geel-zwart- Brakkenstein.

4F: een knappe vierde plek voor GVA. Verwachting: mede vanwege het relatief makkelijke programma behalen de ridders van Doornenburg onder aanvoering van de ervaren interim-trainer Ronald Grotenbreg nacompetitie om promotie.

Jonge Kracht staat, teleurstellend, zesde. Verwachting: trainer Johan Scholten krijgt zijn pupillen eindelijk het voetbal wat hem voor ogen staat uitgelegd, met nacompetitie als toetje.

Een voorlaatste plaats voor Angeren, maar nog wel drie duels tegoed. Verwachting: het bijtekenen van trainer Edwin Geldof straalt af op de ploeg, die punten sprokkelt en sportpark De Poel eindelijk weer tot een onneembare veste omtovert en in zo in de middenmoot afsluit.

NB: alle standen van vrijdag 16 februari jl.

[kader]

Rest Betuwse clubs

Hoogstspelend is Spero, in de tweede klasse en eerste zelfs. Verwachting: de Elstenaren worden, ondanks een smalle selectie, kampioen. Primeur: eerste klasse! In 3D staat Driel staat keurig vierde, maar ook daar een smalle selectie. Verwachting: linkerrijtje. In 4F staan DVOL uit Lent, OSC uit Oosterhout en het Elster Elistha respectievelijk op nummer 2, 3 en 11. Verwachting: DVOL promoveert via nacompetitie, OSC haakt gaandeweg bovenin af en eindigt in de middenmoot, Elistha belandt in de nacompetitie.In 5D speelt SDOO uit Heteren geen rol van betekenis, evenals SVHA uit Herveld-Andelst in 5E. De verwachting is dat beide clubs als grijze muizen eindigen.In de zaterdagse vierde klasse A is de verwachting dat Excelsior Zetten nét naast de titel grijpt maar via de nacompetitie alsnog promoveert. Dat lukt Dodewaard niet. En EMM Randwijk en Valburg sluiten het seizoen kleurloos af.