Lingewaardse politiek achter Oorlogsmuseum Niemandsland in Gendt

GENDT - Na vier jaar heeft Stichting Oorlogsmuseum Niemandsland in Gendt het voor elkaar. Voorheen zat Stichting Oorlogsmuseum Niemandsland in de mooie kelder bij Historische kring de Gente, waar zij de afgelopen jaren vele bezoekers en scholen hebben mogen ontvangen.

Met de verhuizing van de kinderdag opvang in 2014 kwamen er ruimtes vrij in het oude gemeentehuis. Vanaf dat jaar is de heer R. Braam ook bezig geweest om in die ruimte exposities te mogen inrichten. Na herhaaldelijk schrijven kregen we te horen dat dit niet kon in verband met de verkoop pand of een nieuwe huurder. Maar nu is het eindelijk gelukt om de ruimtes in te mogen richten met exposities over de Tweede Wereldoorlog en met verhalen en items uit de gemeente Lingewaard.

Dit is dan ook tot stand gekomen in samenwerking met wethouder Theo Janssen. De wethouder begrijpt dat dit thema erg belangrijk is voor de regio en zeker niet vergeten mag worden. Maar naast de heer Janssen is ook wethouder Helga Witjes een steunende partij geweest en was dan ook aanwezig bij de opening van het museum op 10 maart.

Dat het een belangrijk stukje geschiedenis is wat Stichting Oorlogsmuseum Niemandsland vertelt, is zeker niet onderbelicht gebleven. Ook Frans Schut kwam op vrijdag 16 maart even een kijkje nemen in het museum.

"Wij van Stichting Oorlogsmuseum Niemandsland bedanken jullie voor de steun en het vertrouwen in ons museum en hopen dat we de komende jaren goede partners mogen zijn om het oorlogsverhaal van onze gemeente te mogen vertellen aan onze jeugd en andere geïnteresseerden."