Het nieuwe college kan aan de slag. (foto: Sjaak Veldkamp)

College wil samenwerking met burgers en raadsleden

BEMMEL – Het college van de afgelopen vier jaar wil het beleid de komende regeerperiode voortzetten. Daarnaast wil het zich extra inspannen voor onder andere meer woningbouw, vernieuwing schoolgebouwen, het tegengaan van drugsproductie en een ambulancepost dichtbij Bemmel. Een klus die het samen met inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en alle raadsfracties wil klaren. De oppositie is er niet gerust op dat de coalitie met ze wil samenwerken. Het nieuwe college werd met één nieuwe wethouder geïnstalleerd. Aart Slob heeft voor het CDA de plaats ingenomen van Theo Pere.

Afgelopen donderdag kwam de raad bijeen om met de onderhandelaars van VVD, CDA, LBL en lingewaard.NU te debatteren over hun coalitieakkoord. Het coalitieprogramma is gebaseerd op hoofdlijnen, zei LBL leider René Derksen. "Samen met alle partijen uit de gemeenteraad gaan we bouwen aan Lingewaard." Ook de inwoners worden er bij betrokken. "Samen met inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties willen we aan de slag", zo staat in het programma.

Het werd echter een ritueel waarbij de scheidslijn zich weer duidelijk aftekende tussen oppositie en coalitie. Fractievoorzitter Maarten van den Bos zag dat ook. Fractievoorzitter Lianne Duiven van GroenLinks zei vurig te hopen dat de komende vier jaar écht wordt samengewerkt. De SP toonde zich weer een tegenpartij door als enige partij tegen het coalitieakkoord te stemmen.

Slechts een enkel onderwerp springt er concreet uit. De komende vier jaar wordt het huidige programma van 750 woningen versneld en daarboven op komen nog eens 250 extra woningen.

Het onderwijs heeft de aandacht. Veel schoolgebouwen in Lingewaard dateren uit de vorige eeuw en zijn daarom aan vernieuwing toe, weet de coalitie. Zonder over financiële mogelijkheden te praten is op papier een ambitie uitgesproken. "We hebben hier als gemeente een verplichting en beschouwen het als een belangrijke taak om de onderwijshuisvesting op orde te brengen."

Het debat werd afgesloten zonder aanpassing of toevoeging van de oppositie. Formateur Helga Witjes van de VVD als grootste partij gaf geen krimp. Zij is trots op het resultaat van haar coaliteakkoord.