Sinds het bestaan van de gemeente Lingewaard krijgen colleges van verschillende samenstellingen vragen over het meest besproken en verfoeide pand in Haalderen. (Foto: Sjaak Veldkamp)

Haalderen is de bouwvallige steenpuist meer dan zat

HAALDEREN/BEMMEL - In 2002 sloot de laatste buurtsuper in Haalderen zijn deuren. Daarna raakte het pand in ernstig verval. Dit tot grote ergernis van de inwoners van Haalderen, weet Carla Claassen. SP Lingewaard heeft het college daarom schriftelijk om opheldering gevraagd. "Vanuit de gemeente en vanuit de politiek wordt er al vele jaren over gesproken, maar tot op de dag van vandaag is er nog niets veranderd." De leefbaarheid van het dorp wordt aangetast, stelt Claassen.

Zij wil allereerst duidelijkheid. De situatie heeft volgens haar wellicht te maken met een 'speculerende eigenaar'. Maar wie is dat dan wel. En zijn er inmiddels bouwplannen bij de gemeente ingediend, vraagt ze aan het college.

De problematiek is niet van gisteren. Het pand is ooit gekraakt. Ook jongeren hielden er huis. In 2013 deed het toenmalige college een rondje in Haalderen. Platform Haalderen haalde bestuurders er met de haren bij. Behalve begrip leverde het niets op.
Tijdens de vorige raadsperiode twee jaar geleden stelde de SP de 'steenpuist' op het Mariaplein ook al aan de kaak. Het college had toen een besluit genomen om zonder ingewikkelde procedures sneller op te kunnen treden tegen verpauperende panden. Een oplossing dacht het college, gevonden te hebben in een excessenregeling. Zonder zo'n regeling staat de gemeente machteloos, zo stelde wethouder twee jaar geleden. De eigenaar laat het pand verpauperen.

De komst van de excessenregeling gaf hoop, zegt Claasen nu. Maar de realiteit is dat het verloederende pand er nog steeds staat. SP Lingewaard wacht de beantwoording van het college af. Daarna wordt op basis van feiten bekeken wat de gemeente kan doen om het Mariaplein te kunnen verlossen van een 'etterende steenpuist'.