Foto: sjaak veldkamp

Boerderij verpietert door monumentale status

BEMMEL – Je erft het vervallen boerderijtje De Vosssenhof uit 1840 en die is onverkoopbaar. Het venijn zit achter een klein wapenschild aan de voorgevel. Het pand is in 1992 door de voormalige gemeente Bemmel aangewezen als een gemeentelijk monument. Een verzoek tot intrekking van dat besluit heeft het college afgewezen. Het onbewoonde pand staat al vijf jaar lang als gemeentelijk monument te verpieteren.

De erven familie Jansen heeft een deskundig bureau in de arm genomen. Taxateur Geert Rombouts komt tot de conclusie dat het boerderijtje in slechte staat is. De onderhoudstoestand is matig tot slecht. "Regulair onderhoud is dan ook niet meer zinvol." De schuur staat volgens Rombouts zelfs gedeeltelijk op instorten. Het is volgens hem 'aannemelijk' dat de constructieve toestand van het pand te maken heeft met de heiwerkzaamheden bij de achtergelegen nieuwbouw. En die zijn mede door de gemeente Lingewaard mogelijk gemaakt.

Ook de monumentale status wordt in twijfel getrokken. De architect is onbekend, na de tweede wereldoorlog zijn de vorm en historische elementen gewijzigd of verwijderd. Bovendien staan er in Gelderland nog 159 historische woonboerderijen van voor bouwjaar 1906 te koop, waarvan vier in Lingewaard. Dergelijke boerderijen kunnen niet als zeldzaam worden omschreven, vindt Rombouts. Bovendien is de monumentale boerderij aan alle zijden omsloten door nieuwbouw, waardoor er geen sprake is van een karakteristiek geheel met de omgeving. Conclusie, "Potentiële kopers deinzen terug vanwege de extra hoge renovatiekosten die de monumentale status met zich meebrengt."
De commissie denkt er heel anders over. Er is inderdaad veel achterstallig onderhoud, maar zowel de boerderij als schuur hebben nog steeds een monumentale waarde. Het college is het hier roerend mee eens. Dat het niet makkelijk verkoopbaar is, heeft ook volgens het college te maken met vraag en aanbod in combinatie met de juiste vraagprijs.