Boomplantdag Angerense dorpsboomgaard

ANGEREN / HUISSEN - Op vrijdag 15 maart planten kinderen uit Angeren bijna 30 hoogstamfruitbomen op Landgoed de Brouwketel in de uiterwaarden bij Angeren - Huissen. Zo zorgen zij voor verjonging en uitbreiding van de boomgaard. De kinderen krijgen hulp van bewoners van het Landgoed, vrijwilligers van onder andere Stichting Lingewaard Natuurlijk en NLdoet. Inwoners uit de omgeving zijn welkom!

Landgoed de Brouwketel is vernoemd naar de woning op het landgoed. Hier vindt u ook de Angerense strang, een door knotwilgen omringd grasland, een kleine bloemrijke akker en een perenboomgaard. Bewoners van het landgoed hebben samen met stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) een plan opgesteld. Daarmee zorgen ze voor verjonging van de bestaande perenboomgaard. Daarnaast wordt een nieuwe appelboomgaard aangeplant. Deze 'dorpsboomgaard' zal in de toekomst regelmatig open zijn voor publiek. Voor geïnteresseerde inwoners worden in oktober plukdagen en in de winter snoeidagen georganiseerd.

Een ieder is van harte welkom om te komen helpen op 15 maart. De voorbereidingen starten vanaf 9.00 uur bij de woning op het landgoed (Brouwketel 1 Huissen). Voor de kinderen start de activiteit om 14.00 uur. Zij krijgen uitleg over de boomgaarden, de verschillende fruitrassen en over het planten van de bomen. Rond 14.30 uur helpen zij bij het planten van de eerste boom. Daarna volgen de andere bomen en struiken voor de struweelhaag.
De aanplantactie duurt tot 16.00 uur. Aanmelden kan via de website van NLdoet of via Emma Daniels: 06 19774882.

De aanleg van de boomgaarden en organisatie van de plantdag wordt onder andere mogelijk gemaakt door SLG, de gemeente Lingewaard en de provincie Gelderland.