Het is nog de vraag of volgend jaar mei daadwerkelijk de overtocht gemaakt kan worden. (foto Sjaak Veldkamp) Foto: Sjaak

Veerdienst een verrijking van het toeristisch aanbod

BEMMEL – Als de plannen uitkomen dan vaart er volgend jaar mei een fiets- en voetveer tussen Bemmel en Ooij. De gemeente Lingewaard en Berg en Dal hebben hiervoor een intentieovereenkomst gesloten met Veerdienst Rheden. Veerbaas Richard van Oijen houdt met de tijdsplanning een slag om de arm.

Een haalbaarheidsonderzoek heeft uitgewezen dan een voetveer te realiseren is. Rijkswaterstaat en Staatbosbeheer stonden al gauw positief tegenover het initiatief, de zoektocht naar een exploitant heeft meer moeite gekost. Het college heeft veelal positieve geluiden gehoord, van ondernemers en inwoners in Lingewaard en de gemeente Berg en Dal. Aan de overkant van de Waal ligt het iets anders. Stichting Bewonerscomité Groenlanden heeft met de komst van de veerdienst zorgen over een toenemende drukte op de dijk.

Lingewaard ziet louter pluspunten. Het is een verrijking van het toeristisch aanbod, weet het college. "De verwachting is dat we hiermee aantrekkelijker worden voor de fietsende en wandelende bezoeker en inwoner." Dit zou een positieve bijdrage betekenen aan de gezondheid, maar ook de lokale horeca kan profiteren.

Het college lijkt in het voorstel te enthousiast door de intentie uit te spreken dat ze in mei 2020 willen starten. Veerbaas Richard van Oijen is behoudender. Hij zegt dat vergunningen aanvragen kort maar ook lang kunnen duren. Rijkswaterstaat en snel gaan niet samen. Voor een proefvaart kan hij een veerboot huren, maar voor een hele seizoen moet hij een tweede veerpont aanschaffen. Er is geen aanbod, dus Van Oijen houdt er sterk rekening mee dat hij is aangewezen op nieuwbouw, zegt hij telefonisch vanaf zijn veerpont WUTA. Het is dan bar slecht weer. Geen droog brood te verdienen, zegt hij. Hij klinkt toch positief, net als over zijn nieuwe avontuur tussen Bemmel en de Ooijpolder.