Lingewaard Doet krijgt een vervolg in hele gemeente

Zwembad Walburgen in Gendt heeft voldoende cheques bij elkaar weten te sprokkelen om een dit speeltje aan te kunnen schaffen. Afgelopen zaterdag werd het gepresenteerd. (foto: Sjaak Veldkamp)

BEMMEL - "Helpt u mee Lingewaard beter, mooier, en leuker te maken." De proef in Angeren en Gendt is geslaagd. De actie Lingewaard Doet krijgt daarom een vervolg in de gehele gemeente. In september zijn de huishoudens in Bemmel, Haalderen en Ressen aan de beurt om hun initiatieven mogelijk te maken door de uitgedeelde cheques te verzilveren.

De opzet is invulling te geven aan inwonersinitiatieven om hun eigen leefomgeving te verbeteren. Om dat een extra impuls te geven, is de gemeente vorig jaar gestart met Lingewaard Doet. Gendt en Angeren mochten vorig jaar als proef het spits afbijten. Huishoudens ontvingen twee keer een cheque ter waarde van 7,50 euro. In totaal zijn 41 initiatieven goedgekeurd, 35 hebben het gewenste bedrag opgehaald. De initiatieven waren bijvoorbeeld het plaatsen van een ooievaarsnest in Hulhuizen, een waterspeeltoestel zwembad Walburgen, planten van bloembollen en het hangen van AED's op belangrijke plaatsen.

Uit de evaluatie kwam naar voren dat de deelnemers een waardering gaven van gemiddeld een 8,8. Ook dat in Angeren en Gendt uit de tweede ronde de helft minder initiatieven kwamen. Mogelijk dat de rondes te dicht op elkaar zaten, zegt het onderzoek. Daarom heeft het college besloten om in het vervolg één keer een cheque ter waarde van 10 euro uit te geven.

De pilot in Angeren en Gendt heeft, inclusief opstartkosten, voorlichting en promotie, ruim 50.000 euro gekost. De kosten van Lingewaard Doet voor de komende ronde in Bemmel Haalderen Ressen zijn 35.000 euro. Vanaf 2020 denkt het college jaarlijks 60.000 euro uit te moeten geven. Huissen en Doornenburg zijn in 2020 aan de beurt. In 2021 of 2022 kunnen de bijna 20.000 huishoudens in alle kernen nog een keer een cheque van de actie Lingewaard Doet verwachten.