Eén van de zeven nesten. (foto: John van Wessel)
Eén van de zeven nesten. (foto: John van Wessel) Foto: John van Wessel

Ingezonden brief

Gemeente is nalatig; eikenprocessierups

Wij hebben een grote eikenboom achter ons huis staan, op gemeentegrond. De gemeente heeft een zorgplicht tegenover de burger om onderzoek te doen betreffende de eikenprocessierups. Bestrijding is in principe te laat. Voorkomen dat de rups zich nestelt is bomen te onderzoeken en beginnesten te verwijderen. Bij bestrijding ben je te laat. Vast staat dat de brandharen van de rups vele jaren (5 tot 8 jaar volgens deskundigen) hun gevaarlijke werking blijven behouden, zodat de zorgplicht van een gemeente niet verder kan reiken dat het beheersbaar houden van de overlast.

Wat betreft de boom achter ons huis, ik tel 7 nesten, vol met de rups. Ik ben op onderzoek gegaan nadat ik weken krabben en medicijnen slikken de boom ging onderzoeken. Mijn dochter die haar slaapkamer raam aan de achterkant heeft op 20 meter afstand van de boom, heeft ernstige luchtwegen klachten door de rups. Ik had verwacht dat de gemeente door de vele waarschuwingen vanuit de landelijke overheid en natuurorganisaties hun bomen grondig inspecteren om zodoende de rups onder controle te houden. Ik schrok van de vele nesten in deze boom. De gemeente is hier ernstig in gebreke gebleven. Anders waren de nesten niet onopgemerkt gebleven. Op dit moment moeten we de ramen en deuren aan de achterkant van ons huis gesloten houden. In de tuin zitten is ook niet meer mogelijk. Ik heb melding gedaan bij de gemeente en bereid een claim voor vanwege nalatigheid van de gemeente Lingewaard. De boom staat op de nominatie om te worden verwijderd in 2021. Het lijkt me het beste dat de boom nu wordt verwijderd in plaats van een dure bestrijdingsoperatie.

John van Wessel
Huissen