(foto: archief WABO research WO2)
(foto: archief WABO research WO2) Foto: archief: WABO research WO2

Onthulling oorlogsmonument in Angeren

ANGEREN - In september herdenken we in Gelderland de oorlogsperiode van 1944. Het is dan 75 jaar geleden dat Market Garden plaatsvond. Het zou de ‘bevrijding' van de Betuwe worden, maar het tegendeel is waar. De oorlog voor de Betuwe, en ook Angeren begint dan pas echt.

Tijdens de slag in en om Arnhem met de grootste luchtlandingsoperatie in de geschiedenis van Nederland, is De Betuwe en ook Angeren meer dan negen maanden het frontgebied. In die periode (oktober '44) moesten de inwoners van Angeren ook gedwongen evacueren.

Zware luchtgevechten vonden boven de Betuwe plaats, waarbij vele vliegtuigbemanningsleden omkwamen. Verspreid over het gebied in en om Angeren zijn 19 geallieerde militairen gesneuveld.

Om hen niet te vergeten en om hen te bedanken, wordt in Angeren op 1 september een marmeren plaquette aan de muur van supermarkt De Coöp (hoek Jan Joostenstraat) onthuld. In de plaquette zijn de namen van de gesneuvelde geallieerde bemanningsleden gegraveerd.

Het monument is een initiatief van Gelderland Herdenkt, gemeente Lingewaard, WABO research WO2 en de Historische Kring van Angeren. De onthulling is om 10.30 uur. Iedereen is hiervoor uitgenodigd. Aan de onthulling is medewerking toegezegd door basisschool Marang, Harmonie Angeren, Sint-Bavogilde, de Evacuatiegroep van toneelvereniging Mozaïek, Dick van Altena, zeemanskoor Schip Ahoy en vertegenwoordigers van de gemeente Lingewaard.

Na de onthulling is er in het Dorpshuis gratis koffie, thee. Tevens is er een kleinschalige tentoonstelling over WO2 te zien.