Opbrengst opruimactie. (foto: Jos Reintjens)

Trots! (3)

LINGEWAARD - Afgelopen donderdagavond 22 augustus zijn we als ZWAB weer gaan opruimen. Tot onze verbazing maar zeker ook blijdschap, stonden er vijftien mensen paraat om te helpen opruimen.

Omdat de groep lekker groot was konden we ook een groter gebied schoonmaken. Langs de Herckenrathweg tot aan de verkeerslichten. Anderen gingen naar het OBC, weer anderen namen de dorpskern onder handen. Het blijft verbijsterend hoeveel en welk afval we tegen zijn gekomen. Plastic bekers uit en onder struiken gevist tot aan grote kartonnen dozen. Lege bierflesjes, papier, bonnetjes van de geldautomaat. Ook bij de school lag heel veel troep. Nu de scholen zijn begonnen is dat merkbaar op de fietsroutes die de leerlingen nemen, veel lege blikjes zomaar achteloos weggeworpen in struiken. Dat is toch niet nodig, denk eens aan de natuur, de dieren die last hebben van achteloos weggegooide elastieken. Waarom op de grond gooien? Gooi in een prullenbak. De jonge vogels in het voorjaar zullen je dankbaar zijn, dat zij geen elastiek meer in hun buikjes krijgen.

"We zijn uitgerust door de gemeente met materialen, echter het is te weinig gebleken. Als onze groep blijft groeien, komen we spullen tekort. De gemeente is al door ons benaderd met de vraag over uitbreiding van spullen voor de volgende actie op 21 september.

Als je tijd en zin hebt om te komen helpen, kom 21 september om 09.45 uur naar de Theaterkerk in Bemmel om op te ruimen tussen 10.00 en 12.00 uur. We zijn herkenbaar aan de blauwe hesjes met de tekst Gemeente Lingewaard erop."