(foto: Uwe Gau, Brandenburg)
(foto: Uwe Gau, Brandenburg) Foto: Uwe Gau, Brandenburg

Brandenburg - Rusland

HUISSEN - Luid piepend en knarsend maakt de tram een bocht omhoog. Het is ruim 30°. We zijn op weg naar Potsdam. Eerst in een zeer hete tram (geen airconditioning) naar het Haubtbahnhof in Brandenburg. Dan met een uiterst comfortabele (airco) trein naar Potsdam. En daarna weer met de tram (ook airco).

Om aan te komen bij de ‘Russische Kolonie’. Rusland is namelijk het thema van ons bezoek aan onze Partnergemeente Brandenburg. Geïnspireerd door de Russisch Orthodoxe Gemeente in Brandenburg die voor hun vieringen ook gebruik maakt van de ‘Evangelische Auferstehungskirche’.

Dus ’s morgens krijgen we een toelichting over het verloop van de vieringen in de Russisch Orthodoxe Gemeente. En in de middag een bezoek aan Alexandrowka, de Russische kolonie: 13 houten huizen, in 1826 in Russische stijl gebouwd, in opdracht van de Pruisische koning Friedrich Wilhelm III. Het bood onderdak aan de Russische zangers van het eerste Pruisische Garderegiment. De dag eindigt met een heerlijk etentje waar een Russische kok zijn best op heeft gedaan.

Is er dan niks anders gebeurd? Zeker. Alleen in een lager tempo dan we gewend waren. We worden echt ouder. Maar de kwaliteit van de ontmoeting blijft hoog. Immers, we trekken al meer dan dertig jaar met elkaar op. En dan is het als met verre vrienden; door het jaar heen zijn de contacten sporadisch. Ontmoet je elkaar weer, dan pak je de draad heel gemakkelijk op (Adriaan Huson).

Kerkdienst Protestantse Gemeente Huissen, zondag 15 september 10.00 uur. Voorganger ds. Matthijs Glastra. Vrijdagmiddag: inloop van 14-16 uur. Van harte welkom!