In 2018 een omvangrijk zonnepark langs de Lingewal in Bemmel?

BEMMEL – Lingewaard maakt kans om een van de grootste zonneparken van Nederland binnen te gemeentegrenzen te krijgen. Het Duitse bedrijf Kronos Solar Projects wil op weilanden langs de Lingewal een zonnepark realiseren van maximaal 19 hectare. Een oppervlakte, die vergelijkbaar is met 38 voetbalvelden. Het zonnepark kan genoeg stroom leveren voor 3.000 huishoudens.

Wethouder Theo Peren van duurzaamheid vindt het initiatief ‘schitterend mooi’, maar om de energiedoelstelling te halen blijven windturbines in Lingewaard nodig. De gemeenteraad zit er bovenop. Voor mogelijk 3 turbines is er ruimte, zegt hij. De rijksoverheid wil dat duurzame energie groeit naar 14% in 2020 en 16% in 2023.

Kronos Solar Projects is een toonaangevende internationale ontwikkelaar van grootschalige zonneparken. De initiatiefnemer heeft na een struintocht door Nederland het oog laten vallen op grond die in eigendom is van een Bemmelse agrariër. Die wil het verkopen omdat er geen opvolger voor zijn boerenbedrijf is.
Wethouder Peren is vanaf vorig jaar zomer in gesprek met de grondeigenaar en de Duitse initiatiefnemer. Het waren positieve gesprekken, zegt Peren. Lingewaard is bereid om te faciliteren zodat de agrariër zijn grond kan verkopen en Kronos Solar Projects aan de Lingewal een zonnepark kan realiseren. De locatie is geschikt omdat op steenworp afstand een tussenstation voor hoogspanningsmasten staat waaraan het zonnepark zonder veel kosten gekoppeld kan worden.

De plannen bevinden zich in een prille beginfase, zo waarschuwt een gemeentelijke woordvoerder. Het streven is om het zonnepark in 2018 te realiseren.