De sfeer tijdens de 2 oktober-herderking. (foto: Martien van Hemmen)
De sfeer tijdens de 2 oktober-herderking. (foto: Martien van Hemmen) Foto: martien van hemmen

Veelzijdige en ingetogen 2 oktober-herdenking

HUISSEN - Nog altijd is er het misverstand, dat er geen reden is te herdenken na de Market Garden week.Niets is minder waar, want volgend op de mislukking van Market Garden ontkwam niemand aan de jammerlijke gevolgen.

Alleen vorenstaande is al een reden om herdenken te koppelen aan: opdat wij niet vergeten. De '2 oktober-herdenking' in Huissen heeft een regionale dimensie en het samenwerkende comité presenteerde een grote verscheidenheid, terwijl de sfeer ingetogen bleef. De naar schatting 350 aanwezigen luisterden naar fragmenten uit dagboeken,naar het voorlezen van namen van 185 oorlogslachtoffers door jeugdigen, naar muzikale ondersteuning van de scoutingband en een indrukwekkend Halleluja gezongen door Martijn van Vuuren.

Waarnemend burgemeester Josan Meijers schetste de context en de gevolgen voor de burgers, eindigend met het gedicht:

Vergeet de oorlog en je hebt geen vrede,

Vergeet de doden en je hebt geen leven.

Gastspreker Jan Terlouw benadrukte de spagaat waarin burgers vaak komen in tijden van oorlog, zelfs militairen, ongeacht de achtergrond of nationaliteit. Voor hem is het ere-massagraf een uniek signaal voor bezinning. Tijdens de tocht waren de gilden voltallig aanwezig met tamboers. In het sfeervolle Gedenkpark werden bij het Massagraf, het brandweermonument en het Exodusmonument bloemen gelegd. Ieder van de honderden bezoekers kreeg een bloem om bij monument De Klok te leggen. Door Mom maakte indruk met het gedicht 'Terugkeer'.

Na één minuut stilte en de mooi klinkende taptoe werden bezoekers geleid door doedelzakmuziek naar de voormalige raadzaal voor een informeel samen zijn.