Logo gemeentenieuwsonline.nl

Auto laten staan - is het echt beter voor het milieu?

  Zakelijk

We horen het constant op het nieuws en om ons heen: “Het milieu loopt gevaar!”. Daarom zijn er talloze acties gestart door landen en organisaties, die allemaal op een andere manier moeten bijdragen aan het beschermen van onze aarde. Een van de grootste boosdoeners volgens deze mensen is de CO2 uitstoot van auto’s. Mensen worden aangemoedigd om de fiets te nemen in plaats van de auto, omdat een fiets geen CO2 uitstoot heeft.

Daarvoor hebben meerdere overheden in de wereld maatregelen getroffen om fietsen aantrekkelijker te maken. Deze maatregelen hebben ervoor gezorgd dat de vraag naar fietsen wereldwijd is toegenomen. Een goede fiets halen is natuurlijk heel belangrijk, en om de juiste fiets te kopen heb je natuurlijk een goede en betrouwbare fietsverkoper nodig. Je kunt altijd betrouwbare websites vinden online, waar je de juiste verkoper kiest om je fiets bij aan te schaffen!


De rol van auto’s binnen onze maatschappij

Dat CO2 uitstoot slecht is voor de natuur is geen geheim. De vraag blijft alleen, is het het waard om auto eigenaren te benadelen vanwege de schade die hun voertuig aan het milieu aanbrengt? Het is namelijk zo dat auto’s een erg groot deel uitmaken van onze maatschappij. Heel veel Nederlanders zijn afhankelijk van hun auto om elke ochtend naar hun werk te rijden. Veel bedrijven hebben zich ook helemaal gericht rondom de auto industrie. Van het produceren van auto’s tot garagebedrijven. Deze industrieën zijn compleet afhankelijk van het massaal gebruik van auto’s.

Als we te veel druk leggen op auto’s en dus ook de eigenaren ervan, zal dit grote gevolgen hebben voor de maatschappij. Meerdere industrieën zullen zware klappen ervaren door de mogelijke accijns of verhoogde belastingen op auto’s. Het is daarom zaak om een even goede vervanging te vinden voor auto’s, voordat de maatregelen doorgevoerd worden.

Tot hoever zijn auto’s de boosdoeners?


Van alle CO2 uitstoot op aarde, is 21% daarvan veroorzaakt door de sector vervoer. Denk hierbij niet alleen aan auto’s, maar ook treinen, trams, vliegtuigen, enzovoort. Van die 21% uitstoot, wordt 15% veroorzaakt door weggebruikers. Dat is best een hoop. Het probleem is dat, zelfs als de CO2 uitstoot bij weggebruikers massaal verminderd wordt, tegen een hoge prijs, er nog steeds veel andere en grotere boosdoeners zijn die schade aanbrengen aan het milieu.

Als het gebruik van auto’s minder toegankelijk wordt, zullen andere methodes van transport veel meer gevraagd worden. Het gebruik van treinen en trams neemt massaal toe, omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om te fietsen naar hun werk toe. In andere woorden: Het ene kwaad neemt de plek van de andere over. Druk leggen op auto’s zal daarom een zware klap voor de maatschappij zijn, zonder een grote winst te behalen voor het milieu.

Waarom straffen we fabrieken, die verantwoordelijk zijn voor 40% van het totale CO2 uitstoot, niet harder? Dat zou een grotere winst geven voor het milieu, en ‘gewone mensen’ zullen hier veel minder hard de gevolgen van voelen. Dat de hardwerkende inwoners bestraft worden, zodat een multi miljarden bedrijf zijn winst kan behouden, is fout en hoort niet te gebeuren.

Meer berichten